Представники релігійної громади ПЦУ в селі Навіз Волинської області не зривали жодних замків і не захоплювали храм (у цьому намагаються запевнити читачів медіаресурси УПЦ МП), оскільки вони мали власні ключі, видані їй ще півроку тому під наглядом правоохоронців.
Про це Релігійній правді повідомив настоятель громади ПЦУ отець Володимир Гавран. Він розповів, що близько півроку тому …
Представники релігійної громади ПЦУ в селі Навіз Волинської області не зривали жодних замків і не захоплювали храм (у цьому намагаються запевнити читачів медіаресурси УПЦ МП), оскільки вони мали власні ключі, видані їй ще півроку тому під наглядом правоохоронців.
Про це Релігійній правді повідомив настоятель громади ПЦУ отець Володимир Гавран.
Він розповів, що близько півроку тому члени релігійної громади, які виявили бажання перейти до ПЦУ, провели у селі опитування щодо переходу і більшість (370 людей з 400-та, які могли голосувати) висловилися за перехід. Перші збори відбулись 4 квітня 2021 року біля церкви, про що було завчасно повідомлено місцевих жителів.
За словами священника, найбільш голосно проти переходу виступали вже колишній настоятель від УПЦ МП Анатолій Остапчук із матушкою.
“Вони кричали, сварилися, що не треба нам цього, що “нікогда” не буде цього, ніякої Православної Церкви України, мовляв, що ви робите бучу в селі”, – пригадав отець Володимир.
Після зборів парафіяни подали протоколи голосування до ОДА для перереєстрації статуту релігійної громади у юрисдикції ПЦУ, однак, чиновники виявили технічні недоліки в оформленні документів. Спочатку громада пробувала виправляти помилки у документах, але марно, тому зрештою вирішили повторно проводити збори, які відбулись 19 вересня.
“Все правильно оформили, і вже ці документи були зареєстровані в ОДА. 5 жовтня голова ОДА підписав документи про перереєстрацію статуту і перехід релігійної громади до ПЦУ”, – розповів отець Володимир.
Протягом цих кількох місяців, поки релігійна громада займалася паперовою роботою, священнослужителі і віряни УПЦ МП чинили активний опір переходу, зокрема, самі влаштували збори, під час яких спробували підробити протокол голосування.
“Вони хотіли зробити потаємні збори, не показуючи, хто і за що проголосував, бо їм так було вигідно. Але наші віряни з громади ПЦУ, які також були на тих зборах, вимагали, щоб голосування було відкритим. Бо виявилося, що там від кожного прихильника МП було по двадцять підписів у протоколі голосування. Цього робити не можна. На щастя, ці їхні збори забракували, а протокол зборів не зареєстрували”, – розповів священник ПЦУ Володимир.
Увесь цей час, поки тривав процес оформлення документів, ситуація в селі не була надто напруженою чи агресивною. Храм був відчинений для вірян, там проводив служби священник УПЦ МП Анатолій.
Своєю чергою віряни ПЦУ також відвідували ці служби, їм ніхто не перешкоджав, тож вони намагалися зробити перші кроки, щоб привести до ладу цінову політику у храмі.
“Ніде ще такого немає, щоб похорон коштував 1,5 тисячі гривень. Це космічна ціна. Свічки також були дорогі. Це стало однією з причин, чому громада вирішили перейти. Їм це просто набридло”, – розповів священник ПЦУ.
Як повідомляло регіональне ЗМІ, раніше із церкви зникла Почаївська ікона Божої Матері. Саме цей інцидент і поклав у селі початок дискусії щодо переходу до ПЦУ.
Тож, ймовірно, перехід релігійної громади у селі Навіз відбувався спокійно саме тому, що віряни не вдавалися до ідеологічних чи політичних суперечок, а вирішували суто практичні питання.
Крім того, спокою додавало і те, що ключі від храму мали обидві сторони. За словами отця Володимира, ще після перших зборів у квітні на храм повісили один замок у присутності поліції, а ключі передали як священнику Російської Церкви Анатолію, так і громаді, яка бажала перейти до ПЦУ.
“Виходить, що ключі від центральних дверей були в обох сторін. Далі, між притвором і храмом, є ще одні двері, але коли ми 13 жовтня заходили в храм, то там не було замка. Батюшка Анатолій його не закрив. Ще у неділю, 10 жовтня, він служив там літургію, а вже в середу, 13 жовтня, служили ми”, – пояснив священник ПЦУ.
Таким чином, закиди представників УПЦ МП про “зрізані замки” і “захоплений храм” не відповідають дійсності.
Загалом захід до храму відбувся без жодних сутичок чи суперечок.
“Перед тим ми сповістили поліцію, показали всі документи, з якими наступного дня спокійно зайшли до храму, відчинили центральний замок. Зайшла поліція, зробила відео знімання, зафіксували все, що є і чого немає, і далі ми провели перше богослужіння, відслужили вечірню”, – пригадав священник.
Навіть більше – отець Володимир зауважив, що прихильники Російської Церкви знали про те, що громада ПЦУ 13 жовтня служитиме вечірню у храмі, і заздалегідь підготували собі альтернативне місце для служби – у порожній хаті. За даними медіаресурсу МП, це будинок парафіян, які на зиму виїхали з села.
Цікаво, що представники УПЦ МП у селі Навіз повелися доволі нетипово, фактично поступившися храмом релігійній громаді ПЦУ без суперечок і завезених тітушок. Щоправда, перед тим їхній священник Анатолій встиг винести з храму цінне церковне начиння, що належить громаді, зокрема коштовну чашу, ризи та вінчальні вінці.
На цей час отець Володимир провів у церкві вже кілька служб для вірян ПЦУ і жодного разу вони не наражались на відкриту агресію чи силову протидію з боку прихильників чи священнослужителів Російської Церкви.
“Жодної агресії немає. Вони більше інформаційно атакують, починають писати, що “захопили”, “терористи”. Але щоб хтось прийшов і розповідав, що ми не праві, такого немає”, – розповів священник. Втім, він не відкидає вірогідності того, що згодом представники УПЦ МП можуть почати судову тяганину.